Školní družina
- důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
- pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
Cíl
Připravit jedince pro život ve stávající společnosti a prostřednictvím volnočasových aktivit ho vybavit žádoucími vědomostmi, dovednostmi, ale také postoji.
Režim práce školní družiny
11.50 – 12.15 příprava na oběd, hygiena, oběd
12.15 – 13.00 odpočinkové činnosti spontánní, skupinové
13.00 – 15.00 činnosti zaměřené na pohybovou rekreaci, zájmové a rekreační činnosti
15.00 – 16.00 didaktické hry, odpočinkové hry, odchody dětí domů
13.45 – 14.00 odjezdy dětí domů mikrobusem
Vzhledem k místním podmínkám je hlavní činnost narušena odjezdy dětí domů mikrobusem, proto se plánovaná činnost realizuje pouze v nejbližším okolí školní družiny.
Základní částka úplaty ve školní družině a podmínky splatnosti
Příspěvek na pobyt dítěte ve školní družině je stanoven v souladu s vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.
Úplata se bude hradit na účet ZŠ – 86-6016100257/0100, VS: rodné číslo dítěte, prvních 6 čísel, zpráva pro příjemce: jméno a příjmení dítěte.
1. platba 400,- Kč (září – prosinec) splatnost 30. září
2. platba 600,- Kč (leden – červen) splatnost 31. ledna
Kritéria pro přijetí žáků do školní družiny ZŠ Doubrava č.546
O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě řádně vyplněného zápisního lístku. Pobyt žáka ve školní družině není nárokový a školní družina může být naplněna maximálně do celkové výše její kapacity, která činí 25 žáků.
Nastane-li skutečnost, že zájem o přijetí žáka do školní družiny je vyšší, než umožňuje celková kapacita školní družiny, rozhoduje ředitel školy o přijetí žáka do školní družiny na základě následujících kritérií:
1. Přednostně se přijímají žáci 1. a 2. třídy, kteří mají zaměstnané oba rodiče (škola může požadovat potvrzení o zaměstnání).
2. Žáci 3. třídy budou přijati do školní družiny, pokud toto přijetí nadále umožní kapacita školní družiny a za předpokladu, že mají zaměstnané oba rodiče (škola může opět požadovat potvrzení o zaměstnání).
3. Žáci, kteří dojíždějí z místa trvalého pobytu, mají nárok na přijetí do školní družiny přednostně.
4. Do školní družiny v případě převýšení její kapacity nebudou přijímáni žáci, jejichž rodiče jsou nezaměstnaní (alespoň jeden z nich), nebo matka je na mateřské dovolené a žáci, kteří plně nevyužívají provozní dobu školní družiny a pravidelně nebo často odcházejí ze školní družiny ihned po obědě.
5. V případě, že se v průběhu školního roku do školní družiny bude hlásit nový žák, který bude plně využívat služeb školní družiny, může dojít k vyřazení jiného žáka z docházky do školní družiny, pokud se změní podmínky a nebude splňovat daná kritéria.
6. Pro žáky 4. a 5. tříd odpolední družina pouze v případě volné kapacity.
Činnosti ŠD
Odpočinková činnost
- klidové hry, odpočinkové hry
- četba, poslech
Rekreační činnost
- slouží k regeneraci sil
- aktivní odpočinek s pohybovou, spontánní činností
Zájmová činnost
- rozvíjí osobnost žáka
- umožňuje žákům seberealizaci
- řízené činnosti kolektivní i individuální
Rukodělné činnosti
- rozvoj manuální dovednosti, seznámení se s různými pracovními postupy, práce s různými materiály ( papír, dřevo plast ), konstrukční práce, montáž a demontáž, hry se stavebnicí, vyšívání, vaření
Přírodovědná činnost
- seznámení se se základy přírodních věd, pěstování citu k přírodnímu prostředí, jeho ochrana, poznávání přírody, pěstitelské práce, ekologické aktivity
Esteticko – Výchovná činnost
- aktivně formuluje vztah dětí k estetickým hodnotám, rozvíjí kreativitu, podporuje emocionální složku osobnosti, zejména výtvarné činnosti, hudba, film, literatura, divadlo
Sportovní činnost
- rozvoj fyzické zdatnosti, pěstování psychické zdatnosti, sebepoznávání dětí
Společensko – vědní činnost
- rozšíření poznatků o společnosti, jeji historii i tradici, jazykové znalosti, historie, folklor, sběratelství ( vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou, časopisy )
Sebeobslužná činnost
- návyky osobní hygieny, základy stolování, zdravení, děkování, oslovení, udržování čistoty a pořádku
-
CELOROČNÍ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY 2020-2021
“Přátelé jsou jako knihy, nepoužíváš je pořád, ale víš, kde jsou, když je potřebuješ.
-
BAREVNÝ PODZIM
ZÁŘÍ
Cíl: rozvíjení přátelských vztahů, spoluvytváření pravidel soužití ve ŠD, orientace v prostoru ŠD a nejbližšího okolí, seznámení se s bezpečností a řádem ŠD
- adaptace dětí, seznámení se s novými kamarády
- seznamovací hry, pravidla soužití ve ŠD
- pobyt v přírodě, vycházky okolím, rekreace dětí
- bezpečná cesta do školy a ze školy, základy bezpečnosti
- kolektivní práce s podzimní tématikou, prostorová malba
- práce s papírem a kartonem, výzdoba prostor ŠD
ŘÍJEN
Cíl: chápání změn v přírodě, uvědomování si významu prací a činností spojených s podzimem, prohlubování znalostí o přírodě
- pobyt v přírodě, sběr přírodnin, změny v přírodě
- vycházky okolím, chování v přírodě
- koláže z přírodnin, dekorace, tisky z přírodnin
- zvířata a ptáci na podzim, OŽP
LISTOPAD
Cíl: rozvíjení všestrannosti dětí, podpora jejich zájmu o přírodu, okolní dění, uvědomování si důležitosti práce své i ostatních
- tvořivé, výtvarné činnosti, koláže
- práce s knihou, encyklopediemi, obrázky
- povídání si o zvířatech, EVVO
- rekreace dětí, pobyt v přírodě
BÍLÁ ZIMA
PROSINEC
Cíl: aktivní prožívání zvyků a tradic Vánoc, uvědomování si radosti, prožívání emocí
- tradice, zvyky, význam upevňování tradic
- společné vyrábění dekorací, dárků
- vánoční tvoření, dílnička, vánoční výstavka
- poslech koled, vánočních písní, zpívání u stromu
- pečení perníčků
LEDEN
Cíl: otužování se, uvědomování si významu aktivního pohybu, péče o své zdraví, rozvoj pohybu
- sportování na sněhu, hry na sněhu a se sněhem
- otužování se, péče o své zdraví
- vycházky zimní přírodou, pozorování změn přírody
- péče o zvířata a ptáky v zimě, krmítko, krmelec
- sněhulák 100x jinak, výtvarné činnosti, rukodělné činnosti
ÚNOR
Cíl: rozvíjení představivosti, fantazie, prohlubování znalostí o zvycích, tradicích
- masopustní zvyky. karnevalové zvyky, tradice
- výroba karnevalových masek, dekorací
- soutěžení, sportovní činnosti, závodivé hry
- upevňování kamarádských vztahů
ROZKVETLÉ JARO
BŘEZEN
Cíl: rozvíjení čtenářské gramotnosti, význam knih, jejich využití, prohlubování znalostí o přírodě
- pozorování jarní přírody, poznávání jarních rostlin
- tvoření dekorací s jarní tématikou
- zvyky, lidové tradice jara, velikonoční tvoření
- návštěva knihovny, četba, poslech, ilustrace
- soutěžení, luštění, kvízy a rébusy
DUBEN
Cíl: prohlubování znalostí o bezpečnosti, pravidlech silničního provozu, pravidlech potřebných pro bezpečnost v běžném životě, zásady první pomoci
- bezpečnost her, chování na silnici, hřišti
- ochrana zdraví, ohleduplnost – hry venku a na hřišti
- dopravní výchova formou her, kvízů a soutěžení
- Den Země, ochrana životního prostředí, třídění odpadů
- vycházky okolím, pozorování změn přírody
KVĚTEN
Cíl: posilování citové vazby k rodině, vyjadřování pocitů, uvědomování si smyslu čestného jednání v životě, tolerance, empatie
- tvoření pro maminky, kreativní tvorba s výtvarným materiálem
- povídání si o rodině, vztazích, kamarádství
- kresba na chodník, prostorová malba
- pobyt, hry v přírodě a na zahradě
- sportovní odpoledne na hřišti
ČERVEN
Cíl: podporování vzájemných kamarádských vztahů, účelné trávení volného času, využívání nových poznatků, zkušeností, dovedností
- rekreace dětí a pobyt venku, hry, soutěžení
- tvoření náramků přátelství, batikování triček na prázdniny
- den dětí, Radovánky
- kolektivní hry
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE ŠKOLNÍ DRUŽINY
Drakiáda
Adventní tvoření, dílnička
Vánoční výstavka
Návštěva RK v Karviné
Velikonoční tvoření, dílnička
Ukliďme Česko
PROJEKTY ŠKOLNÍ DRUŽINY 2020 – 2021
Badatelský klub – zkoumání, tvoření
Čtenářský klub – četba, vypravování, poslech, besedování, návštěva knihovny
Setkání s profesionálním hasičem – bezpečnost a ochrana, integrovaný systém, exkurze na HZS V Karviné
Tvoření keramiky – lidová tvorba, seznámení se s výtvarnou technikou
Řízené činnosti rozvíjejí:
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální a personální
kompetence občanské
kompetence pracovní