Školní družina
- důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
- pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
Cíl
Připravit jedince pro život ve stávající společnosti a prostřednictvím volnočasových aktivit ho vybavit žádoucími vědomostmi, dovednostmi, ale také postoji.
Režim práce školní družiny
11.50 – 12.15 příprava na oběd, hygiena, oběd
12.15 – 13.00 odpočinkové činnosti spontánní, skupinové
13.00 – 15.00 činnosti zaměřené na pohybovou rekreaci, zájmové a rekreační činnosti
15.00 – 16.00 didaktické hry, odpočinkové hry, odchody dětí domů
13.45 – 14.00 odjezdy dětí domů mikrobusem
Vzhledem k místním podmínkám je hlavní činnost narušena odjezdy dětí domů mikrobusem, proto se plánovaná činnost realizuje pouze v nejbližším okolí školní družiny.
Základní částka úplaty ve školní družině a podmínky splatnosti
Příspěvek na pobyt dítěte ve školní družině je stanoven v souladu s vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.
Úplata se bude hradit na účet ZŠ – 86-6016100257/0100, VS: rodné číslo dítěte, prvních 6 čísel, zpráva pro příjemce: jméno a příjmení dítěte.
1. platba 800,- Kč (září – prosinec) splatnost 30. září
2. platba 1200,- Kč (leden – červen) splatnost 31. ledna
Kritéria pro přijetí žáků do školní družiny ZŠ Doubrava č.546
O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě řádně vyplněného zápisního lístku. Pobyt žáka ve školní družině není nárokový a školní družina může být naplněna maximálně do celkové výše její kapacity, která činí 25 žáků.
Nastane-li skutečnost, že zájem o přijetí žáka do školní družiny je vyšší, než umožňuje celková kapacita školní družiny, rozhoduje ředitel školy o přijetí žáka do školní družiny na základě následujících kritérií:
1. Přednostně se přijímají žáci 1. a 2. třídy, kteří mají zaměstnané oba rodiče (škola může požadovat potvrzení o zaměstnání).
2. Žáci 3. třídy budou přijati do školní družiny, pokud toto přijetí nadále umožní kapacita školní družiny a za předpokladu, že mají zaměstnané oba rodiče (škola může opět požadovat potvrzení o zaměstnání).
3. Žáci, kteří dojíždějí z místa trvalého pobytu, mají nárok na přijetí do školní družiny přednostně.
4. Do školní družiny v případě převýšení její kapacity nebudou přijímáni žáci, jejichž rodiče jsou nezaměstnaní (alespoň jeden z nich), nebo matka je na mateřské dovolené a žáci, kteří plně nevyužívají provozní dobu školní družiny a pravidelně nebo často odcházejí ze školní družiny ihned po obědě.
5. V případě, že se v průběhu školního roku do školní družiny bude hlásit nový žák, který bude plně využívat služeb školní družiny, může dojít k vyřazení jiného žáka z docházky do školní družiny, pokud se změní podmínky a nebude splňovat daná kritéria.
6. Pro žáky 4. a 5. tříd odpolední družina pouze v případě volné kapacity.
Činnosti ŠD
Odpočinková činnost
- klidové hry, odpočinkové hry
- četba, poslech
Rekreační činnost
- slouží k regeneraci sil
- aktivní odpočinek s pohybovou, spontánní činností
Zájmová činnost
- rozvíjí osobnost žáka
- umožňuje žákům seberealizaci
- řízené činnosti kolektivní i individuální
Rukodělné činnosti
- rozvoj manuální dovednosti, seznámení se s různými pracovními postupy, práce s různými materiály ( papír, dřevo plast ), konstrukční práce, montáž a demontáž, hry se stavebnicí, vyšívání, vaření
Přírodovědná činnost
- seznámení se se základy přírodních věd, pěstování citu k přírodnímu prostředí, jeho ochrana, poznávání přírody, pěstitelské práce, ekologické aktivity
Esteticko-výchovná činnost
- aktivně formuluje vztah dětí k estetickým hodnotám, rozvíjí kreativitu, podporuje emocionální složku osobnosti, zejména výtvarné činnosti, hudba, film, literatura, divadlo
Sportovní činnost
- rozvoj fyzické zdatnosti, pěstování psychické zdatnosti, sebepoznávání dětí
Společensko–vědní činnost
- rozšíření poznatků o společnosti, její historii i tradici, jazykové znalosti, historie, folklor, sběratelství ( vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou, časopisy )
Sebeobslužná činnost
- návyky osobní hygieny, základy stolování, zdravení, děkování, oslovení, udržování čistoty a pořádku
CELOROČNÍ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY 2024-2025
Všichni dospělí byli dětmi, ale málokdo si na to pamatuje. Antoine de Saint-Exupéry
PODZIM KOUZLÍ BARVAMI
ZÁŘÍ
Cíl: orientace v prostoru ŠD, nejbližšího okolí, seznámení se s bezpečností a řádem ŠD, spoluvytváření pravidel soužití v ŠD, rozvoj přátelských vztahů
- adaptace dětí, seznámení se s novými kamarády
- seznamovací hry, pravidla soužití ve ŠD
- bezpečná cesta do školy a ze školy, základy bezpečnosti
- pobyt v přírodě, vycházky okolím, rekreace dětí
- kolektivní práce s podzimní tématikou, prostorová malba
- práce s papírem a kartonem, výzdoba prostor ŠD
ŘÍJEN
Cíl: prohlubování znalostí o přírodě, chápání změn v přírodě, uvědomování si významu prací a činností spojených s podzimem
- pobyt v přírodě, sběr přírodnin, změny v přírodě
- vycházky okolím, chování v přírodě
- koláže z přírodnin, dekorace, tisky z přírodnin
- zvířata a ptáci na podzim, ochrana ŽP
- vypravování si, práce s encyklopediemi
LISTOPAD
Cíl: rozvoj všestrannosti dětí, uvědomování si důležitosti práce své i ostatních, podpora jejich zájmu o přírodu
- povídání si o podzimu a přípravě přírody na zimní období
- sběr kaštanů pro zvířátka
- tvořivé činnosti, práce s textilem, kartonem, koláže z přírodnin
- pobyt v přírodě, vycházky okolím
- prohlubování kamarádských vztahů v kolektivu
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Svět draků, výstava zahrádkářů
ZIMA A MRÁZ OKNA MALUJE
PROSINEC
Cíl: rozvoj znalostí o tradicích a zvycích, aktivní prožívání, uvědomování si radosti, prožívání emocí
- seznámení se se zvyky a tradicemi Vánoc
- adventní čas, koledování, pečení perníčků
- výroba vánočních dekorací, zdobení
- vánoční dílnička, vánoční výstavka
- poslech koled, vánočních písní, zpívání u stromu
- kolektivní činnosti, vzájemná pomoc a spolupráce při činnostech a tvoření
LEDEN
Cíl: rozvoj pohybu, péče o své zdraví, uvědomování si významu aktivního pohybu, otužování se
- sportování na sněhu, hry na sněhu a se sněhem
- otužování se, péče o své zdraví
- vycházky zimní přírodou, pozorování změn přírody
- péče o zvířata a ptáky v zimě, krmítko, krmelec
- sněhulák 100x jinak, výtvarné činnosti, rukodělné činnosti
- soutěžení ve stolních a společenských hrách, kvízy, rébusy
ÚNOR
Cíl: rozvoj představivosti, fantazie, prohlubování znalostí o zvycích a tradicích
- výroba karnevalových masek, dekorací
- masopustní zvyky. karnevalové zvyky, tradice
- soutěžení, sportovní činnosti, závodivé hry
- upevňování kamarádských vztahů
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Vánoční výstavka s dílničkou, Sněhulák 100x jinak, Zpívání u vánočního stromu
JARO SLUNCE PROBOUZÍ
BŘEZEN
Cíl: význam knih, jejich využití, rozvoj čtenářské gramotnosti, prohlubování znalostí o přírodě
- besedování o knihách, návštěva knihovny, četba, poslech, ilustrace
- výroba jarních dekorací, tvoření z recyklovatelných materiálů
- pozorování změn jarní přírody, poznávání jarních rostlin a bylin
- zvyky, lidové tradice jara, velikonoční tvoření
- soutěžení, luštění, kvízy a rébusy
DUBEN
Cíl: zásady první pomoci, prohlubování znalostí o bezpečnosti a pravidlech silničního provozu, pravidlech potřebných pro bezpečnost v běžné životě
- dopravní soutěže, kvízy, rébusy
- sportovní hry a soutěže s plněním úkolů
- bezpečnost her, chování na silnici, hřišti – ochrana zdraví, ohleduplnost
- Den Země, ochrana životního prostředí, třídění odpadů
- Mezinárodní den ptactva – poznáváme ptáky v okolí
KVĚTEN
Cíl: posilování citové vazby k rodině, vyjadřování pocitů, uvědomování si smyslu čestného jednání v životě, tolerance, empatie
- povídáme si o rodině, vztazích, kamarádství, tvoříme strom života
- tvoření dárků pro maminky, kreativní tvorba s výtvarným materiálem
- kresba na chodník, prostorová malba
- pobyt, hry v přírodě a na zahradě, smyslový chodník
- sportujeme na hřišti, učíme se hry s pravidly
ČERVEN
Cíl: využití nových poznatků, zkušeností, dovedností, podpora vzájemných kamarádských vztahů, účelné trávení volného času
- rekreace dětí a pobyt venku, veselé hry, soutěžení a plnění úkolů
- tvoření z korálků, provázků, náramky přátelství
- batikování, tisk a malba na textil
- cestování prstem po mapě, prázdninová místa
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Velikonoční výstavka s dílničkou, Den Země, Čarodějnický den, Radovánky