Školní družina

  • důležitý výchovný partner rodiny a školy
  • plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
  • pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
  • má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
  • rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence

Cíl

Připravit jedince pro život ve stávající společnosti a prostřednictvím volnočasových aktivit ho vybavit žádoucími vědomostmi, dovednostmi, ale také postoji.

Režim práce školní družiny

11.50 – 12.15 příprava na oběd, hygiena, oběd
12.15 – 13.00 odpočinkové činnosti spontánní, skupinové
13.00 – 15.00 činnosti zaměřené na pohybovou rekreaci, zájmové a rekreační činnosti
15.00 – 16.00 didaktické hry, odpočinkové hry, odchody dětí domů
13.45 – 14.00 odjezdy dětí domů mikrobusem

Vzhledem k místním podmínkám je hlavní činnost narušena odjezdy dětí domů mikrobusem, proto se plánovaná činnost realizuje pouze v nejbližším okolí školní družiny.

Základní částka úplaty ve školní družině a podmínky splatnosti

Příspěvek na pobyt dítěte ve školní družině je stanoven v souladu s vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.

Úplata se bude hradit na účet ZŠ – 86-6016100257/0100, VS: rodné číslo dítěte, prvních 6 čísel, zpráva pro příjemce: jméno a příjmení dítěte.

1. platba 800,- Kč (září – prosinec) splatnost 30. září

2. platba 1200,- Kč (leden – červen) splatnost 31. ledna

Kritéria pro přijetí žáků do školní družiny ZŠ Doubrava č.546

O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě řádně vyplněného zápisního lístku. Pobyt žáka ve školní družině není nárokový a školní družina může být naplněna maximálně do celkové výše její kapacity, která činí 25 žáků.

Nastane-li skutečnost, že zájem o přijetí žáka do školní družiny je vyšší, než umožňuje celková kapacita školní družiny, rozhoduje ředitel školy o přijetí žáka do školní družiny na základě následujících kritérií:

1. Přednostně se přijímají žáci 1. a 2. třídy, kteří mají zaměstnané oba rodiče (škola může požadovat potvrzení o zaměstnání).

2. Žáci 3. třídy budou přijati do školní družiny, pokud toto přijetí nadále umožní kapacita školní družiny a za předpokladu, že mají zaměstnané oba rodiče (škola může opět požadovat potvrzení o zaměstnání).

3. Žáci, kteří dojíždějí z místa trvalého pobytu, mají nárok na přijetí do školní družiny přednostně.

4. Do školní družiny v případě převýšení její kapacity nebudou přijímáni žáci, jejichž rodiče jsou nezaměstnaní (alespoň jeden z nich), nebo matka je na mateřské dovolené a žáci, kteří plně nevyužívají provozní dobu školní družiny a pravidelně nebo často odcházejí ze školní družiny ihned po obědě.

5. V případě, že se v průběhu školního roku do školní družiny bude hlásit nový žák, který bude plně využívat služeb školní družiny, může dojít k vyřazení jiného žáka z docházky do školní družiny, pokud se změní podmínky a nebude splňovat daná kritéria.

6. Pro žáky 4. a 5. tříd odpolední družina pouze v případě volné kapacity.

Činnosti ŠD

Odpočinková činnost

  • klidové hry, odpočinkové hry
  • četba, poslech

Rekreační činnost

  • slouží k regeneraci sil
  • aktivní odpočinek s pohybovou, spontánní činností

Zájmová činnost

  • rozvíjí osobnost žáka
  • umožňuje žákům seberealizaci
  • řízené činnosti kolektivní i individuální

Rukodělné činnosti

  • rozvoj manuální dovednosti, seznámení se s různými pracovními postupy, práce s různými materiály ( papír, dřevo plast ), konstrukční práce, montáž a demontáž, hry se stavebnicí, vyšívání, vaření

Přírodovědná činnost

  • seznámení se se základy přírodních věd, pěstování citu k přírodnímu prostředí, jeho ochrana, poznávání přírody, pěstitelské práce, ekologické aktivity

Esteticko-výchovná činnost

  • aktivně formuluje vztah dětí k estetickým hodnotám, rozvíjí kreativitu, podporuje emocionální složku osobnosti, zejména výtvarné činnosti, hudba, film, literatura, divadlo 

Sportovní činnost

  • rozvoj fyzické zdatnosti, pěstování psychické zdatnosti, sebepoznávání dětí

Společensko–vědní činnost

  • rozšíření poznatků o společnosti, její historii i tradici, jazykové znalosti, historie, folklor, sběratelství ( vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou, časopisy )

Sebeobslužná činnost

  • návyky osobní hygieny, základy stolování, zdravení, děkování, oslovení, udržování čistoty a pořádku

 

 

CELOROČNÍ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY 2024-2025

Všichni dospělí byli dětmi, ale málokdo si na to pamatuje.                                 Antoine de Saint-Exupéry

PODZIM KOUZLÍ BARVAMI

ZÁŘÍ

Cíl: orientace v prostoru ŠD, nejbližšího okolí, seznámení se s bezpečností a řádem ŠD, spoluvytváření pravidel soužití v ŠD, rozvoj přátelských vztahů

  • adaptace dětí, seznámení se s novými kamarády
  • seznamovací hry, pravidla soužití ve ŠD
  • bezpečná cesta do školy a ze školy, základy bezpečnosti
  • pobyt v přírodě, vycházky okolím, rekreace dětí
  • kolektivní práce s podzimní tématikou, prostorová malba
  • práce s papírem a kartonem, výzdoba prostor ŠD

ŘÍJEN

Cíl: prohlubování znalostí o přírodě, chápání změn v přírodě, uvědomování si významu prací a činností spojených s podzimem

  • pobyt v přírodě, sběr přírodnin, změny v přírodě
  • vycházky okolím, chování v přírodě
  • koláže z přírodnin, dekorace, tisky z přírodnin
  • zvířata a ptáci na podzim, ochrana ŽP
  • vypravování si, práce s encyklopediemi

LISTOPAD

Cíl: rozvoj všestrannosti dětí, uvědomování si důležitosti práce své i ostatních, podpora jejich zájmu o přírodu

  • povídání si o podzimu a přípravě přírody na zimní období
  • sběr kaštanů pro zvířátka
  • tvořivé činnosti, práce s textilem, kartonem, koláže z přírodnin
  • pobyt v přírodě, vycházky okolím
  • prohlubování kamarádských vztahů v kolektivu

                                                                                                                                                                                                PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:

Svět draků, výstava zahrádkářů                                                                                                                                                                          

                                                                                                                                                                                                                                       

ZIMA A MRÁZ OKNA MALUJE                              

PROSINEC

Cíl: rozvoj znalostí o tradicích a zvycích, aktivní prožívání, uvědomování si radosti, prožívání emocí

  • seznámení se se zvyky a tradicemi Vánoc
  • adventní čas, koledování, pečení perníčků
  • výroba vánočních dekorací, zdobení
  • vánoční dílnička, vánoční výstavka
  • poslech koled, vánočních písní, zpívání u stromu
  • kolektivní činnosti, vzájemná pomoc a spolupráce při činnostech a tvoření

LEDEN

Cíl: rozvoj pohybu, péče o své zdraví, uvědomování si významu aktivního pohybu, otužování se

  • sportování na sněhu, hry na sněhu a se sněhem
  • otužování se, péče o své zdraví
  • vycházky zimní přírodou, pozorování změn přírody
  • péče o zvířata a ptáky v zimě, krmítko, krmelec
  • sněhulák 100x jinak, výtvarné činnosti, rukodělné činnosti
  • soutěžení ve stolních a společenských hrách, kvízy, rébusy

ÚNOR

Cíl: rozvoj představivosti, fantazie, prohlubování znalostí o zvycích a tradicích

  • výroba karnevalových masek, dekorací
  • masopustní zvyky. karnevalové zvyky, tradice
  • soutěžení, sportovní činnosti, závodivé hry
  • upevňování kamarádských vztahů

PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:

Vánoční výstavka s dílničkou, Sněhulák 100x jinak, Zpívání u vánočního stromu

JARO SLUNCE PROBOUZÍ                                                                                    

BŘEZEN                                                                           

Cíl: význam knih, jejich využití, rozvoj čtenářské gramotnosti, prohlubování znalostí o přírodě

  • besedování o knihách, návštěva knihovny, četba, poslech, ilustrace
  • výroba jarních dekorací, tvoření z recyklovatelných materiálů
  • pozorování změn jarní přírody, poznávání jarních rostlin a bylin
  • zvyky, lidové tradice jara, velikonoční tvoření
  • soutěžení, luštění, kvízy a rébusy

DUBEN

Cíl: zásady první pomoci, prohlubování znalostí o bezpečnosti a pravidlech silničního provozu, pravidlech potřebných pro bezpečnost v běžné životě

  • dopravní soutěže, kvízy, rébusy
  • sportovní hry a soutěže s plněním úkolů
  • bezpečnost her, chování na silnici, hřišti – ochrana zdraví, ohleduplnost
  • Den Země, ochrana životního prostředí, třídění odpadů
  • Mezinárodní den ptactva – poznáváme ptáky v okolí

KVĚTEN

Cíl: posilování citové vazby k rodině, vyjadřování pocitů, uvědomování si smyslu čestného jednání v životě, tolerance, empatie

  • povídáme si o rodině, vztazích, kamarádství, tvoříme strom života
  • tvoření dárků pro maminky, kreativní tvorba s výtvarným materiálem
  • kresba na chodník, prostorová malba
  • pobyt, hry v přírodě a na zahradě, smyslový chodník
  • sportujeme na hřišti, učíme se hry s pravidly

ČERVEN

Cíl: využití nových poznatků, zkušeností, dovedností, podpora vzájemných kamarádských vztahů, účelné trávení volného času

  • rekreace dětí a pobyt venku, veselé hry, soutěžení a plnění úkolů
  • tvoření z korálků, provázků, náramky přátelství
  • batikování, tisk a malba na textil
  • cestování prstem po mapě, prázdninová místa                                                                                                                                     

PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:

Velikonoční výstavka s dílničkou, Den Země, Čarodějnický den, Radovánky

  Kontaktní údaje

Telefon ředitelna:      +420 596 549 105
E-mail vedení:            zsdoubrava@gmail.com
Telefon sborovna:      +420 596 549 105
E-mail sekretariát:    zsdoubrava@zsdoubrava.cz
Telefon jídelna:          +420 596 549 064
Telefon družina:        +420 731 945 619

  Adresa školy

Základní škola Doubrava, okres Karviná,
příspěvková organizace

Doubrava č. 546, Doubrava, 735 33
IČ: 750 26 350
Datová schránka: rpemkyg